In prezent, razboiul intre "haiducii Internetului", care livreaza muzica gratuit si RIAA este in plina desfasurare si tine prima pagina a presei mondiale IT.
RIAA, o organizatie care sustine ca apara interesele marilor case producatoare de muzica, a “latrat” ani la rand ca rafturile magazinelor care vand CD-uri sunt tot mai putin vizitate de clienti, ca depozitele se golesc mai incet iar fabricantii de discuri vad ca le intra mai putini bani in conturi decat pe vremea lui Elvis. Vinovatii au fost gasiti imediat: Internetul si softurile de transferare a fisierelor. Cum din “latrat” nu s-a ales cu nimic iar softurile de transfer numite si peer-to-peer (P2P) devenisera cele mai populare programe gratuite de pe net, RIAA a trecut la actiune.
Ultimul act de bravura al RIAA a debutat pe la inceputul lunii si inca nu s-a sfarsit: 261 de americani au fost dati in judecata ca au transferat ilegal muzica. Ca si cum, in urma cu 20 de ani, ar fi venit militia sa te inhate pentru ca ai tras de la radio o caseta cu muzica disco si ai ascultat-o cu prietenii la un ceai.Raidul intreprins de RIAA a ridicat o serie de critici aspre. Unii au acuzat asociatia ca a incalcat drepturile omului convingand furnizorii de Internet sa le predea datele celor care faceau trafic de muzica online, altii ca banii pe care aceasta ii strange din amenzi nu ar intra de fapt in buzunarele celor care ii merita, in speta artistii.
Vanzarile de muzica, in declin
Problema pirateriei exista totusi chiar daca RIAA nu a gasit pana acum “rechinii” tranzactiilor cu mii de fisiere. Statisticile arata ca, in ciuda cresterii gradului de utilizare a comertului electronic, vanzarile de muzica online a scazut in Statele Unite cateva trimestre consecutiv.
In acelasi timp, milioane de utilizatori de Internet continua sa-si transfere nestingheriti, de la unul la altul, bucati muzicale in format MP3.Un studiu publicat de firma comScore, bazat pe activitatea online a 1,5 milioane de “internauti”, releva ca, in ultimele 12 lunivanzarile online de muzica scazusera de la 730 milioane de dolari la 545 milioane de dolari.In schimb, vanzarile online la alte produse crescusera in primele trimestre ale aului trecut cu cel putin 28% fata de intervalele de timp corespunzatoare din 2001.Un declin nu la fel de pronuntat s-a resimtit si in vanzarile de muzica prin magazinele traditionale.Un studiu mai recent, realizat de Informa Media Group, spune ca impactul softurilor de schimb ilegal de fisiere va continua cel putin pe termen mediu. Pierderile cauzate de acest fenomen se vor traduce prin vanzari nerealizate in valoare de 4,7 mld. $ in 2008.Analistii de la Informa Media mai estimeaza ca vanzarile online de muzica vor ajunge la 3,9 mld. $ in 2008 si vor contribui cu 11,9% la cele globale.
Creatorii de filme sunt mai isteti
Prin sistemele P2P nu se face numai trafic cu muzica. Nenumarate filme si-au facut debutul intai pe Internet si apoi in cinematografe. Printre ele, ultimul episod din Star Wars, Hulk sau Spiderman. Producatorii de filme recunosc insa ca vinovatii se regasesc chiar in interiorul industriei. De obicei, primele versiuni ale filmelor care apar pe Internet sunt inregistrate in salile de proiectie. Aici sunt rulate productiile cinematografice inainte de aparea pe piata, tocmai pentru a se stabili daca mai au nevoie de retusari de ultim moment. In acest caz, “tradatorii” sunt printre cele cateva sute de privitori care au privilegiul de a vedea primii filmul a carui premiera nu a avut inca loc. Solutia gasita de studiourile producatoare a fost una tehnologica, si nu justitia. Garzile care asigura securitatea la aceste vizionari au fost echipate cu ochelari care le permit sa vada pe intuneric si sa depisteze astfel daca vreunul dintre spectatori a intrat cu vreo camera de luat vederi-spion. Dupa premiere insa, apar pe Internet si versiuni mai bune ale filmelor. Acestea sunt de obicei copiate dupa DVD-urile inchiriate. Casele producatoare au gasit si aici o solutie: DVD-urile care se autodistrug.
Promovate nu demult de Disney, video-discurile au o valabilitate de numai 48 de ore. Dupa trecerea celor doua zile, suprafata citita de player se autodistruge in urma unei reactii chimice, aceste video-discuri fiind nu numai un instrument bun pentru limitarea produselor pirat dar mai ales pentru iubitorii de filme care de multe ori uita sa mai inapoieze centrelor de inchirieri DVD-urile.
SURSA : www.zf.ro
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu